Velg en side

 

æRema 1000 har fått mye oppmerksomhet med sin nye app (applikasjon). Det er selvfølgelig et kundeprogram for å knytte til seg flere faste kunder.  Sånn sett er det ikke noe unikt mht dette.  Veldig mange firmaer har slike konkurranseprogram.  For eksempel banker, forsikringsselskaper, byggvarehus osv.  Poenget er at lojale kunder skal få noen fordeler, i form av rabatter og priser.

For Rema 1000 er ikke alt like godt å forstå. Frukt og grønt skal gi 10% rabatt, men ikke bearbeidet frukt og grønt.  Hva som er bearbeidet, er ikke like enkelt å forstå. I tillegg får man rabatt på de varene man kjøper mest av.  Når alt kommer til alt er det vel bare kjedene som tjener på dette.

Det som Rema 1000 ønsker å gjøre er å rendyrke sin profil som en lavkostkjede. Dvs. at man skal kvitte seg med varesorter som har lav omløpshastighet, eller som man ikke har spesialavtale med. I Nord-Norge skapte det rabalder når man gikk ut med at Mack-øl skulle ut av varesortimentet. Her ble kjeden kjapt omdøpt til Ræva 1000.  Altså, man tuller ikke med nordlendinger på den måten. Her måtte Rema 1000 krype til korset.  Om vi får kjøpt Mack-øl sørpå er visst helt i det blå.

Den opprinnelige strategien var at man skulle ha et begrenset vareutvalg, derav navnet (Rema 1000). Rema 1000 har nok 3-4000 forskjellig varesorter i dag, men ønsker tydeligvis å gå tilbake til røttene.  Dvs. færre varesorter, og lavere priser.  Men de har konkurrenter som puster dem i nakken (Kiwi, Coop).

Det er 2 forskjellige strategier i dagligvaremarkedet, med Rema 1000 og Meny som de to ytterpunktene. Meny har et mye større vareutvalg (kanskje 14-15000) og må følgelig ha betalt for å kunne tilby dette, f.eks med ferskvaredisk (kjøtt og fisk).

Hvis vi går ut fra at kjedene må ha en avkastning (forrentning) på 12%, så kan dette skje ut fra følgende strategier:

 

Strategi   Resultatgrad 1) Omløpshastighet 2) rentabilitet
Lavpris (f.eks.Rema 1000) 1 12 12%
Høypris (f.eks.Meny) 2 6 12%

 

  1. Resultatgrad er overskudd i prosent av omsetning. Dvs. lav resultatgrad indikerer lavere priser, hvis vi antar at innkjøpsprisen stort sett er den samme for begge kjeder
  2. Omløpshastighet er hvor ofte lageret blir fornyet. En omløpshastighet på 12 indikerer at varene i gjennomsnitt ligger 1 måned på lager, mens en om løpshastighet på 6 betyr at varene ligger gjennomsnittlig 2 måneder på lager (12/6=2).

Forskjellen i resultatgrad vil også gjenspeile servicegrad. Dvs. antall ansatte i forhold omsetning.

Nordmenn er ekstremt opptatt av priser. I Sørøst-Norge drar man på harrytur til

Sverige, på Sørlandet kan man ta ferge over til Danmark, og i nord til Sverige og Finland. Det er faktisk noen kroner å spare hvis man handler stort.  Men den store forskjellen er nok at vareutvalget er mye større utenfor Norges grenser.

Så hvor skal man handle? Hvis man er mest opptatt av pris, så er det helt greit å handle der det er billigst.  Det er ikke bestandig at det er slik at billige produkter har lavest kvalitet.  For eksempel Rema 1000 har en egenprodusert kaviar som koster en tredel av Mills, og er minst like god (synes jeg).  Mens den egenproduserte kaffen til Rema 1000 også til en tredel av prisen på de kjente merkene, vil ikke jeg kjøpe (iflg min smak er ikke denne god i det hele tatt).

Moralen er, kjøp de produktene du vil ha. Bruk gjerne app’er.  Men vær bevisst, både på pris og kvalitet.  Det lønner seg ikke å være trofast – i hvert fall ikke i denne sammenheng.

Æ er ikke trofast
Æ gir blaffen